Lekkerder in mijn vel zitten, dat is het doel. Maar hoe kom je daar en wat is dat nu precies?

De afgelopen jaren was het meer, trager en korter. Meer gewicht, minder snelheid (zowel op de fiets als met lopen) en korter uithoudingsvermogen. Drie dingen die elkaar versterken in de welbekende vicieuze cirkel. Oorzaken hiervan? Ach, je kunt het wel bedenken: druk met werk en gezin, onregelmatig eten, pijntjes waardoor je niet kunt trainen, te glad door sneeuw en ijs………. Als je eerlijk bent zijn het net zulke goede redenen als wanneer onze dochter op school zou zeggen dat de hond het huiswerk heeft opgegeten. We hebben helemaal geen hond dus dat excuus is het aller slechtste smoesje dat je kunt bedenken.

Nee gebrek aan urgentie, onvoldoende discipline en doorzettingsvermogen, dat is de reden. Natuurlijk zijn er omstandigheden die een rol spelen in het steeds verder wegzakken van de lichamelijke conditie maar als je echt wil staan ze je niet in de weg. Maar de tijd van smoesjes moet maar eens voorbij zijn. Ik garandeer niet dat ze helemaal niet meer voorbij zullen komen maar toch het moet echt anders. Tijd om te werken aan het omkeren van de cirkel. Terug naar een gezond gewicht en goede conditie. Het moet kunnen al is het maar omdat ik nog lang met mijn kinderen wil kunnen genieten van samen sporten en samen leuke dingen doen.

Waar sta ik nu? Ik weeg ongeveer 93/94 kilo. Dit is minimaal 10 kilo te zwaar voor mijn lengte van 1 meter 83. Een vetpercentage van ruim 24% laat dat ook wel zien. Ik kan wel hardlopen maar in een tempo dat veel rustiger is dan vroeger. Ik denk dat ik de 5 kilometer ongeveer in 27 tot 28 minuten kan lopen en de 10 kilometer net binnen het uur. Op zich is dat nog niet zo heel slecht maar in vergelijking met een tiental jaren geleden wel een zeer forse verslechtering die niet alleen aan het stijgen der jaren toegerekend kan worden.

Voor de komende periode stel ik nu de volgende doelen;                           – Ik wil met mijn gewicht structureel onder de 90 kg                                     – Ik wil makkelijk 10 kilometer kunnen lopen onder een uur                      – Mijn tijd op de 5 kilometer terug naar 25 minuten

Dit zijn mijn doelen voor de komende periode. Als ze behaald zijn kan ik weer kijken naar nieuwe doelen, het moet wel binnen een redelijk termijn haalbaar blijven. De start is nu, op naar minder, sneller en langer.